Artikel | Gazet van Antwerpen (gva.be)
In 1994 was cinema Agora de allerlaatste ‘dorpscinema’ die in het Antwerpse de deuren sloot. Bioscoopketens als Kinepolis en UGC namen de cinemabranche onherroepelijk over en alleen enkele kleine arthousecinema’s in het centrum hielden nog stand. Zoals zovele andere uitgerangeerde bioscopen veranderde Agora na de sluiting in een groothandelszaak voor allerlei huisraad. Dat veranderde toen Sabine Valcke en Robin Gregory er hun interieurproject Ambertree openden.
“We hadden zelf verbouwd en hadden moeten vaststellen dat er weinig aanbod aan smaakvol en toch betaalbaar interieur was”, vertelt Robin Gregory. “Daarop startten we onze missie om mooie stukken bij betrouwbare producenten te gaan zoeken en aan te bieden. Aanvankelijk dachten we aan een webshop, maar omdat we cinema Agora als locatie huurden, konden we even goed de deuren openzetten. Dat bleek een succes. Meubels willen klanten eerst zien en uitproberen.”
Oude luister
Toen de zaakvoerders na drie jaar de kans kregen om het gebouw te kopen, aarzelden ze niet. Dat bood op termijn de kans om het pand terug in zijn oude luister te herstellen. De voorbije maanden werd daaraan intens gewerkt, met verrassend resultaat.
“We hebben het vals plafond er overal uitgehaald zodat de zaal en het balkon weer tot hun recht komen”, licht Sabine Valcke toe. “We beschikken nu over een showroom van 800 vierkante meter waar klanten en passanten inspiratie kunnen komen opdoen, van kleine woonaccessoires tot een totaalinrichting.”
Bij de verbouwing kwamen overal fijne art déco-ornamenten weer tevoorschijn. Ook de structuur van het gebouw werd hersteld, zodat zaal, balkon, podiumruimte en trappengangen weer een harmonisch geheel vormen. Een leuk detail vormt een gedenksteen met de signatuur van architect Ferdinand Van Mierlo. Die ontwierp ook de vermaarde cinema Nova op het Kiel, die helaas plaats moest maken voor de uitbouw van shoppingcenter Den Tir.
De inrichting mag dan art déco zijn, de gevel is een generatie ouder en uitgevoerd in art nouveau. Voor Agora een permanente bioscoop werd, was het een katholieke feest- en theaterzaal. Ze werd in 1910 door architect François van Rompaey gebouwd en kreeg de naam Rodenbach, zoals aanvankelijk ook op de gevel stond. Lokale toneelgroepen en verenigingen organiseerden er evenementen, vanaf 1920 steeds vaker aangevuld met populaire filmvoorstellingen.
In 1924 werd zaal Rodenbach definitief cinema Agora. Die naam werd in mozaïeksteentjes aangebracht de dorpel en in letters op de gevel. Agora ging de concurrentie aan met cinema Géant en Roxy die zich eveneens op de Kioskplaats vestigden. Terwijl de collega’s rond 1970 al sneuvelden, bleven de filmprojectoren in Ciné Agora draaien tot 1994. Al die tijd onderging de zaal geen ingrijpende wijzigingen. Wie vandaag Ambertree binnenwandelt, krijgt een goed idee van hoe een middelgrote dorpscinema er vorige eeuw uitzag. Het is een mooie aanwinst voor het Antwerpse bioscooperfgoed.